Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – czyli jak łączyć suplementacje z dietą.


Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witamina Dawkowanie Występowanie Zastosowanie Skutki niedoboru
A (retinol)

Wit A (retinol) i B-karotenem 1 ugRE = 3,2 j B-karotenu

Witaminy A nie łączymy z wit. B7.

Przyswajanie B-karotenu i witaminy A ułatwiają tłuszcze

Prewencyjnie:

Dzieci: 800-2000 ugRE

Dorośli: 800-2000 gRE

Terapeutycznie:

Zakres 2250-6000 ug RE. Kobiety przed ciążą i w czasie ciąży nie powinny przekraczać dawki 3000 ugRE retinolu tj. 10000 j czy 3000-30000 j B-karotenu/dobę

Powinna być przyjmowana z wit. B2

Można łączyć z wit. E

Występuje w maśle, mleku i jego przetworach, jajach. Natomiast B-karoten (prowitamina A) występuje w marchwi, papryce, dyni, salacie, szpinaku, cykorii, brokułach, pomidorach, morelach a także brzoskwiniach Witamina A sprzyja tworzeniu nowych komórek i tkanek. Witamina A wzmacnia układ immunologiczny. Jest niezbędna do prawidłowego utrzymania błon śluzowych, odpowiada za estetyczny wygląd skóry, zapobiega jej rogowaceniu.

B-karoten (prowitamina A), jako przeciwutleniacz, unieszkodliwia wolne rodniki, zwłaszcza ogranicza ich działanie na błony komórkowe. Duża  wydajność B-karotenu może mieć decydujący wpływ na jego role w zapobieganiu licznym chorobom, od chorób serca do nowotworów.

Niedobór witaminy A objawia się słabym wzrostem u dzieci oraz prowadzi do „kurzej ślepoty”, charakteryzującej się brakiem adaptacji do widzenia o zmroku, pogorszeniem ostrości wzroku, światłowstrętem, utratą normalnej barwy spojówek. W ostrych niedoborach  może dochodzić do upośledzenia lub utraty wzroku. Przy niedoborach następuje osłabienie odporności.
Witamina E (tokoferol) Wit. E nie łączymy z wit. B7. Witamina E źle znosi obecność żelaza.

Prewencyjnie:

Dzieci: 70 mg

Dorośli: 100-1000 mg

Terapeutycznie:

Dzieci: 70-100 mg

Dorośli: 100-1000 mg

Zatrucie- nie obserwowano przy długotrwałym przyjmowaniu w dawce poniżej 2000 w krótko trwałym 35000 mg

Można łączyć z wit. A

Wstępuje w świecie roślinnym, przeważnie w olejach, zwłaszcza słonecznikowym, także w kiełkach i zarodkach pszenicy oraz kukurydzy, sałacie, orzechach, groszku zielonym i ziarnach zbóż. Z produktów zwierzęcych najwięcej jej jest w jajach, mleku i wątrobie Jest ważnym przeciwutleniaczem chroniącym komórki przed uszkodzeniem oraz osłabia skutki ich starzenia się. Witamina E chroni naczynia krwionośne przed uszkodzeniem, broni przed degradacją mięśni, martwicą wątroby, zaćmą, a także przed starzeniem się i miażdżycą. Pobudza produkcję substancji przeciw zakrzepowych, zmniejsza ryzyko rozwoju schorzeń naczyń krwionośnych. Jest niezbędna u mężczyzn do produkcji spermy, niedobór tej witaminy może prowadzić do bezpłodności. Odpowiada za zdrowie skóry, zapobiega trądzikowi oraz starzeniu się skóry

Skutki niedoboru witaminy E

rozdrażnienie,

osłabienie zdolności koncentracji,

zaburzenia przemiany materii,

uszkodzenia mięśni serca i mięśni szkieletowych,

niedokrwistość,

zaburzenia płodności,

pogorszenie wzroku,

rogowacenie i wczesne starzenie się skóry.

 

Witamin D (cholekalcyferol) Najwyższa bezpieczna dzienna dawka została podniesiona do 4000 IU

Powinna być przyjmowana z Wapniem i Witamina K2

W istotnych ilościach występuje ona jedynie w rybach morskich (łosoś, śledź, makrela, sardynki, węgorz, pstrąg) oraz we wzbogaconych w nią olejach, margarynach Jest potrzebna w organizmie do budowania mocnych kości. Witamina D zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego, a także wpływa bezpośrednio na tkankę kostną, pobudzając powstawanie komórek kościotwórczych (osteoblastów) Niedobór witaminy D powoduje zmiany krzywicze w kościach niemowląt i małych dzieci oraz  rozmiękczenie kości, ich porowatość i kruchość (osteoporozę) u osób starszych.
Witamina K1 (fitochinon) Dawkowanie

Prewencyjne:

Dzieci: 45 ug

Dorośli: 55-80 ug

Zakres terapeutyczny – podawanie nie jest konieczne

Produkty roślinne są dobrym źródłem witaminy K1 np.: szpinak, brokuły, sałata, jarmuż, rzeżucha, brukselka, kapusta. Ma wpływ na prawidłowe krzepnięcie krwi i charakteryzuje się działaniem przeciwkrwotocznym. Witamina K1 jest słabo wchłaniana (zaledwie 15%). Dodatkowo witamina K1 nie jest redystrybuowana przez wątrobę i przede wszystkim aktywuje w wątrobie czynniki krzepnięcia zależne od witaminy K. Zaburzenia krzepnięcia krwi
Witamina K2 (menachinon) Syntetyzowana w organizmie. Ponieważ witamina K ma wpływ na krzepliwość krwi wszystkie osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe powinny skonsultować się z lekarzem. Obecnie uważa się, że 45 μg witaminy K2 nie wpływa w żaden sposób na leki przeciwzakrzepowe. Ale zawsze osoby przyjmujące jakiekolwiek leki powinny skonsultować przyjmowanie tej witaminy z lekarzem.

Przyjmować razem z wapniem i wit. D3

Łącz witaminę K z witaminą E. Stanowią one komplet witamin pozytywnie działający na gęstość krwi.

Działanie witaminy K wpływa na sprawne krzepnięcie krwi. Jeśli masz problemy z zatorami krwi i chcesz zmniejszyć gęstość krwi, unikaj łączenia tych dwóch witamin w dużych ilościach. Jeśli chcesz zwiększyć krzepliwość krwi, zadbaj o dietę bogatą w ten zestaw witamin.

Dawkowanie 100 ug

Witamina K2 – jest związkiem głównie tworzonych przez bakterie w produktach fermentowanych (sery, jogurty, kefiry, kapusta kiszona). Przy sprawnie działającym układzie trawiennym i równowadze flory bakteryjnej w jelitach również i tam powstaje witamina K2. Jednak światowym hitem w jej zawartości jest japońska potrawa natto! Witamina K2 jest nie tylko wykorzystywana przez wątrobę, ale również jest redystrybuowana przez krew w całym organizmie przez co K2 jest łatwo dostępna dla tkanek poza wątrobowych, takich jak kości i ściany naczyń krwionośnych. Istnieje powiązanie witaminy K2 ze zdrowiem układu kostnego i układu krążenia.

K2 jest ważna dla zdrowia układu krążenia dostarczyły tzw. „badania rotterdamskie”. W badaniu tym odnotowano redukcję o 50% zwapnienia naczyń krwionośnych i liczby zgonów z powodu układu krążenia wśród zdrowych osób starszych, których dieta była bogata w witaminy K2. W wielu innych badaniach na zwierzętach i ludziach wykazano, że przyjmowane witaminy K2 może nie tylko powstrzymywać, ale również cofnąć proces zwapnienia tętnic.

Osteoporoza, zwapnienie tętnic, zaburzenie krzepnięcia krwi


Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach